torstai 15. maaliskuuta 2012

Mikkelin kaupungin ilmettä uudistetaan



Moderni, värikäs kaupunkisilhuetti kuvaa luontoa, kasvua ja osaamista

Mikkelin ilmeen uudistamista on tehty osana kaupungin mainekuvatyötä. Uudistettu ilme toimii kokonaisuutta yhdistävänä tekijänä ja luo ilmeeltään vahvaa Mikkeli-identiteettiä. Mikkelin kaupunginhallitus käsitteli asiaa ja hyväksyi uudistettua ilmettä koskevan ehdotuksen 12.3.2012. 

Ilme antaa oivaltamisen riemua

Mikkelin mainekuvahankkeessa on kartoitettu kaupungin vahvuuksia ja tulevaisuuden odotuksia haastattelujen, asukaskyselyiden ja yhteisten työseminaarien avulla. Uusi ilme pohjautuu näihin tuloksiin. Pikselimäisistä elementeistä koostuva kaupunkisilhuetti viittaa digitaalisiin innovaatioihin sekä tulevaisuuden sähköiseen palveluympäristöön. Kaareva muoto symboloi Saimaan rantaa, ja silhuetista on erotettavissa muita elementtejä korkeampana viitteellisesti muun muassa Naisvuori.

Kaupunkisilhuetin vihreä elementti kuvaa kaupungin tärkeintä vahvuutta luonnonmukaisuutta, puhtautta ja luontoa.  Mikkeli on lähi- ja luomuruoan keskus arjessa ja tutkimuksessa. Bioenergialiiketoiminnassa luonnonvaroja hyödynnetään ja arvostetaan uudella ja kestävällä tavalla.

Keltainen elementti ilmentää modernia palvelua ja kestävää kasvua. Mikkelissä voi nauttia kasvavan kaupungin palveluista, jotka tuotetaan kumppanuusperiaatteella. Uudistuva Mikkeli toimii koko alueen veturina ja edelläkävijänä ja panostaa sekä yrityksiin että yritysten kasvumahdollisuuksiin. Kunta profiloituu kestävän kasvun ja hyvinvoinnin alueena.

Punavioletti elementti kertoo osaamisesta, korkeatasoisista opiskelumahdollisuuksista sekä innovatiivisista ratkaisuista tulevaisuuden toimi- ja osaamisalueille.

Sininen väri symboloi elämän ja asumisen laatua. Mikkelissä voi asua lähellä palveluita uusilla moderneilla asuinalueilla tai kodikkaasti maaseudun kylissä. Mikkeli on Etelä-Savon järvisin kunta ja monen vapaa-ajan asukkaan kakkoskoti.

Uusi ilme tulee näkymään soveltuvin osin Mikkelin katukuvassa sekä kaupungin markkinointimateriaaleissa, kuten opasteissa ja esitteissä. Arvokasta vaakunaa käytetään virallisemmissa yhteyksissä. Kari Piipon suunnitteleman jousilogon käytöstä luovutaan vähitellen.

Mainekuvahankkeella positiivista kierrettä kaupunkiin

”Mikkelissä on käynnissä työ, jolla tähtäämme mainekuvaltamme parhaiden suomalaiskuntien joukkoon. Mainekuva vaikuttaa yritysten sijaintipaikkapäätöksiin ja yksilöiden asuinpaikan valintaan. Kaupunkiinsa tyytyväinen, kotipaikastaan ylpeä kuntalainen luo perustaa kaupungin menestymiselle.

Mainekuvaan vaikuttavat monet asiat. Merkitystä on sillä, miltä Mikkeli näyttää, miten se toimii ja miten kaupungissa palvellaan. Mainekuvaa vahvistetaan myös taitavalla viestinnällä ja esiintymisellä.  Kyse on valinnoista – mitkä ovat ne asiat joista haluamme kertoa, joihin itse uskomme ja joiden eteen olemme valmiita tekemään töitä”, kertoo kehitysjohtaja Soile Kuitunen.

Kaupungille yhdenmukaiset ohjeet ilmeen käytöstä 

Tarkan ohjeistuksen ilmeen käytöstä sisältävä brändikirja valmistuu huhtikuun alussa. Jotta kaupungin viestit ja ilme olisivat yhdenmukaiset kaikissa materiaaleissa, materiaalit hyväksytetään toistaiseksi kehitysjohtaja Soile Kuitusella. Soile Kuitusen sijaisena toimii kaupungin vs. tiedotuspäällikkö Soile Kuuva.

Lisätietoja:

 Soile Kuitunen, kehitysjohtaja Mikkelin kaupunki, +358 44 794 2010, soile.kuitunen(@)mikkeli.fi

Soile Kuuva, vs. tiedotuspäällikkö Mikkelin kaupunki, +358 44 794 2752, soile.kuuva(@)mikkeli.fi

Visuaalinen ilme nähtävissä osoitteessa http://www.mikkeli.fi/fi/liitteet/etusivu/mikkeli_brandikirja.pdf



Toimeksi saaneena.

Rauni Oinonen, hallintosihteeri
Mikkelin kaupunki, kaupunginkanslia
PL 33 (Raatihuoneenkatu 8-10), 50101 Mikkeli
Puhelin (015) 194 2022, 044 794 2022
Fax (015) 194 2040
rauni.oinonen@mikkeli.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti