Lomailut ovat päättyneet ja
olemme jo hyvää vauhtia yhteisellä oppimisen taipaleella.
Tänä lukuvuonna painotamme
opetussuunnitelman aihekokonaisuutta Viestintä
ja mediataito.
Viestintä ja mediataito
–aihekokonaisuuden päämääränä on kehittää ilmaisu- ja vuorovaikutustaitoja,
edistää median aseman ja merkityksen ymmärtämistä sekä kehittää median
käyttötaitoja. Viestintätaidoista painotetaan osallistuvaa,
vuorovaikutuksellista ja yhteisöllistä viestintää. Mediataitoja tulee
harjoitella sekä viestien vastaanottajana että tuottajana.
Tavoitteena on, että oppilas
oppii ilmaisemaan itseään monipuolisesti ja vastuullisesti sekä tulkitsemaan
muiden viestintää, kehittämään tiedonhallintataitojaan, suhtautumaan
kriittisesti median välittämiin sisältöihin, tuottamaan ja välittämään viestejä
ja käyttämään mediaa tarkoituksenmukaisesti. Lisäksi oppilas oppii käyttämään
viestinnän ja median välineitä sekä tiedonhankinnassa ja –välittämisessä että
erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Viestintä ja mediataito
–teeman kautta jatkamme yhteistyötämme
myös Rahulan koulun kanssa.
Teemaan liittyen järjestämme
mm. Rahulan ja Rämälän koululaisten välisen mediavisailun kevätlukukauden
puolella, valmistamme luokkalehdet ja vaihdamme tuotoksiamme Rahulan koulun
kanssa. Osallistumme myös valtakunnallisiin sanomalehti- ja
aikakauslehtiviikkoihin. Aihekokonaisuus liittyy luontevasti myös eri
oppiaineiden sisältöihin sekä näkyy kuluvana lukuvuonna myös oppilaskuntatoiminnassa.
Lukuvuoden yhtenä tavoitteena
onkin oppilaskuntatoiminnan kehittäminen.
Oppilaskuntatoiminnan tavoitteet:
1) Luoda oppilaille mahdollisuudet vaikuttamiseen ja vastuun kantamiseen koulun yhteisistä asioista.
2) Vahvistaa koulun yhteisöllisyyttä sekä luokan yhteisöllistä toimintakulttuuria.
3) Tukea oppilaiden mahdollisuutta osallistua yhteisiä asioita koskevaan keskusteluun.
Rämälän koulun oppilastoimikuntaan oppilaat valitsevat edustajansa luokka-asteilta 1-6.
Koulumme oppilastoimikunta laatii toimintasuunnitelman tulevalle toimintakaudelle ja valitsee edustajansa Mikkelissä järjestettävään Lastenparlamenttiin.
Kokoontumisia järjestetään säännöllisesti kerran kuukaudessa ja niissä ideoidaan yhteistä toimintaa sekä välitunneille että eri tapahtumiin. Oppilaskuntatoiminnasta tiedotetaan koulun blogissa säännöllisesti.
1) Luoda oppilaille mahdollisuudet vaikuttamiseen ja vastuun kantamiseen koulun yhteisistä asioista.
2) Vahvistaa koulun yhteisöllisyyttä sekä luokan yhteisöllistä toimintakulttuuria.
3) Tukea oppilaiden mahdollisuutta osallistua yhteisiä asioita koskevaan keskusteluun.
Rämälän koulun oppilastoimikuntaan oppilaat valitsevat edustajansa luokka-asteilta 1-6.
Koulumme oppilastoimikunta laatii toimintasuunnitelman tulevalle toimintakaudelle ja valitsee edustajansa Mikkelissä järjestettävään Lastenparlamenttiin.
Kokoontumisia järjestetään säännöllisesti kerran kuukaudessa ja niissä ideoidaan yhteistä toimintaa sekä välitunneille että eri tapahtumiin. Oppilaskuntatoiminnasta tiedotetaan koulun blogissa säännöllisesti.
Toiminnasta
vastaa lukuvuonna 2013-2014 Kirsi-Marja Hamonen.
Jatkamme myös viime toukokuussa alkanutta Taidekasvatusprojektia (Marja de Jong/AREFS taide ja kulttuuri ry). Oppilaat pääsevät tekemää taidetta taiteilija Marja de Jongin avustuksella.
Jatkamme myös viime toukokuussa alkanutta Taidekasvatusprojektia (Marja de Jong/AREFS taide ja kulttuuri ry). Oppilaat pääsevät tekemää taidetta taiteilija Marja de Jongin avustuksella.
Taidekasvatus vahvistaa
lapsen omaa ajattelua ja mielikuvitusta sekä rohkaisee häntä toimimaan
elämässään luovasti.
Leikkiminen,
liikkuminen, tutkiminen ja eri taiteen alueisiin liittyvä ilmaiseminen ja
kokeminen ovat lapselle ominaisia tapoja toimia ja ajatella. Lapselle luonteva
toiminta vahvistaa hänen hyvinvointiaan ja käsitystä itsestään
sekä
lisää hänen osallistumismahdollisuuksiaan. Toimiessaan itselleen mielekkäällä
tavalla lapsi myös ilmentää ajatteluaan ja tunteitaan. Kun kasvattajat toimivat
ja keskustelevat yhdessä lasten kanssa sekä havainnoivat lasten
toimintaa,
heille avautuu kanava lasten ajatteluun ja maailmaan. Lapselle ominaisista
tavoista erityisesti taiteen tekeminen ja kokeminen ovat alueita, joissa korostuvat kasvattajien osaaminen ja
pedagoginen taito.
Näillä alueilla lapsen
lähellä olevien aikuisten asenteet, esimerkit ja ohjaaminen ovat ratkaisevia.
"Oppiminen ei ole keino päästä tavoitteeseen, vaan se on tavoite
itsessään."
-Robert A. Heinlein-
Hyvän kouluvuoden toivotukset sekä
iloa ja jaksamista lukuvuoteen 2013-2014!
Kirsi-Marja Hamonen
Rämälän koulun rehtori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti