YRITTÄJYYSKASVATUS
• Pienten esim. makeisten tai xylitol-purkan myynti pareittain ovelta ovelle
• Kannustaminen ratkaisemaan ongelmia luovasti (esim. lapset perustavat oman kioskin ja suunnittelevat
tuotteet, hinnat jne.)
• Tutustuminen paikallisiin yrityksiin (maatilat:Herttuainen, Soikkeli, Seppola, Hamonen, metalliyritys
Hotwell, Mari Mörön saippuapuoti+ kirjailija
• Oppilaiden vastuutehtäviin nimeäminen, kuten järjestäjä
• Ammattiesittelyt, että koululla käy vieraana eri ammattien edustajia
• Myyjäisten järjestäminen: oppilaat valitsevat itse tuotteet
• Eri alojen yrittäjiä kertomaan työstään plussineen ja miinuksineen
• Harmaa talous – uhka vai mahdollisuus?
• Veroparatiisi – mitä se on?
• Luonnonvarayrittäminen: kerää marjat, sienet, käpyjä yms. luonnonvaroja ja myy ne -> Taskurahaa
”yrittämällä” ja omalla työllä
• Puolukoita keräämään koko koulu-> rahaa kevätretkeen
• Vanhemmat voivat tulla kertomaan omasta työstään, jotta erilaiset ammatit/työt tulevat lapsille tutuiksi
• Yhdessä suunnittelu/toteutus; lapset ovat kaikessa mukana (tämä toteutuu jo nyt Rämälässä)
• Ajatus on, että jokainen yrittää parhaansa (jokaisella on tavoite/päämäärä), kaikkia ei ”puristeta”
samaan muottiin, yksilöllisyys huomioidaan.
• Oppilastoimikunnalle oppilaat voivat välittää toiveitaan, sanomaansa, jotta myös oppilaat saavat
äänensä kuuluville.
• Oppilastoimikunnan kautta oppilaat pääsevät organisoimaan mm. erilaisia tapahtumia
• Talkoohenki, itse sitoutuu tekemään niin arvostaa myös sitä työtä/lopputulosta
• Luokkaretkirahastoon myös oppilaat osallistuisivat itse aktiivisesti, esim. kirpputori
• Myyntiin (leivonta, käsityöt); hintavertailu, raaka-aineiden hintalaskenta -> tästä esim. jonkun
tapahtuman järjestäminen esim. joulutapahtuma
• Tapahtumaan ohjelmaa -> tuotto yhteiseen hauskaan tai esim. kevätretkeen
• Eri alojen yrittäjiä voisi käydä kertomassa omasta yrityksestä koululaisille
EVÄITÄ NEUVOTTELUKUNNALLE
• Ulkoilutapahtumia
• Kevätretken rahoitus: kirpputori
• Enemmän keskityttäisiin rahankeruuseen tulevien luokkaretkien ym. hankintojen saamiseksi
• Miten muutkin vanhemmat saataisiin aktiivisesti mukaan sekä ulkopuoliset (kyläläiset ym.)?
• Neuvottelukunnan jäsenet voisivat omia ammattejaan tuoda yrittäjyyskasvatusteemaan esille, jolloin
lapsille tulisi sitä kautta jo aika laajasti eri ammatteja tutuiksi. Mahdolliset tutustumiskäynnit. Tästä voisi
sitten laajentaa toistenkin vanhempien ammatteihin.
• Yhteistyö neuvottelukunnan ja oppilastoimikunnan kanssa esim. iltojen järjestelyssä tai ainakin
ideoinnissa.
• Tavarat kiertoon – arpajaiset!
• Kirpputori, myyjäiset luokkaretkikassaan Rämälässä? Kaupungissa? Graanilla? Tms. paikka
• Puolukoiden kerääminen (rahat kevätretkeen)
• Enemmän kouluajan ulkopuolella järjestettäviä juttuja; peli-illat, pihatalkoot, kirpputorit, pikkujoulut,
myyjäiset tms.
• Patikkaretki
• Askarteluillan järjestäminen oppilaiden kanssa yhdessä
• Harrastus, liikunta, ulkoilu ym. ilta ilman kilpailua, oppilailta kysyttävä, mitä he haluavat, ei vanhemmilta
Hei, oli mukava lukea ideoitanne neuvottelukunnalle ja yritttäjyyskasvatukseen. Hienoa huomata, että lapset otetaan myös toimintaan aktiivisesti mukaan ja näin saadaan varoja erilaisiin koulun ohella tapahtuviin toimintoihin.
VastaaPoista